Split payment – od kiedy i dla kogo obowiązkowy?

Na początku przypomnijmy czym jest mechanizm Split Payment.
Mechanizm ten dotyczy płatności w walucie polskiej, które zawierają podatek VAT.
W związku z jego wprowadzeniem, banki bez pobrania dodatkowej opłaty mają obowiązek otworzyć dodatkowy rachunek VAT do każdego rachunku firmowego.
Split payment jest na tę chwilę dobrowolne i polega na tym, że podatnicy VAT mogą otrzymać przelew na dwa odrębne rachunki. Kwotę netto – na konto firmowe, a z kolei wartość podatku VAT – na rachunek VAT.

Dobrowolność polega na tym, że płatnik faktury sam może zdecydować, czy skorzysta z mechanizmu podzielonej płatności. Poza tym może również w przelewie opłacić tylko część wartości danej faktury. Wówczas wartość podatku VAT jest naliczana proporcjonalnie. Nie może jednak łączyć kilku faktur w takim pojedynczym przelewie.

Omówmy teraz ograniczenia co do możliwości dysponowania środkami zgromadzonymi na takim rachunku VAT. Co do zasady, mogą one służyć do opłacania VAT-u należnego wykazanego w deklaracji VAT i wpłacanego do urzędu skarbowego, a także VAT-u naliczonego przy płatności za faktury zakupowe innym kontrahentom – który trafi na ich odrębny rachunek VAT. Przedsiębiorca nie może przelać środków z rachunku VAT na zwykły rachunek rozliczeniowy. Chyba, że zawnioskuje o zwrot i uzyska zgodę urzędu skarbowego.

Pozostał do omówienia obligatoryjność w split payment.
Minister Finansów przygotował projekt nowelizacji ustawy o VAT, który prawdopodobnie wejdzie w życie 1 września 2019 r.
Zgodnie z tym projektem mechanizm split payment ma być obowiązkowy w stosunku do dostaw towarów i świadczenia usług, do których obecnie stosuje się mechanizm odwrotnego obciążenia, a także w stosunku do transakcji, których przedmiotem są m.in. części i akcesoria do pojazdów silnikowych, maszyny i urządzenia elektryczne, a także węgiel i produkty węglowe.

Szczegółowy wykaz towarów i usług będzie zawierać nowy załącznik nr 15 do ustawy o VAT.

Co istotne – obowiązkowy MPP ma dotyczyć płatności za faktury, dokumentujące transakcje o jednorazowej wartości co najmniej 15.000 zł, przy czym nie ma tu znaczenia liczba płatności, która z niej wynika.

Daria Mudziejewska

Daria Mudziejewska

Ekspertka podatkowa z ponad 20 letnim doświadczeniem w księgowości i podatkach,
• certyfikat Księgowego Ministerstwa Finansów,
• aktywny członek SKwP (Stowarzyszenie Księgowych w Polsce),
• z sukcesem prowadzi dwa biura rachunkowe w Poznaniu: Quero i TaxPlanet,
• autorka wielu artykułów, publikacji i dyskusji nt. podatków, rozwoju biznesu i analiz finansowych,
• aktywnie buduje i wspiera projekty startupowe,
• od wielu lat skutecznie realizuje cele w zakresie świadomego prowadzenia biznesu w ujęciu podatkowym.

czytaj poprzednie

Kasy fiskalne on-line

czytaj następne

Czy warto płacić podatki za pośrednictwem biura rachunkowego?