Przekazanie prowadzenia księgowości biuru rachunkowemu nie jest jednoznaczne z uprawnieniem księgowego do podpisywania deklaracji.
Co do zasady, to właśnie podatnik jest obowiązany do podpisywania deklaracji podatkowych. Może on jednak przenieść taki obowiązek na inną osobę przez pełnomocnictwo.
W przypadku deklaracji papierowych konieczne jest sporządzenie pisemnego pełnomocnictwa. Nie istnieje konkretny wzór takiego dokumentu. Ważne jest jednak, by zawierało ono dane osobowe, adres i NIP podatnika, dane urzędu skarbowego, udzielenie pełnomocnictwa oraz dane osoby, której chcemy udzielić pełnomocnictwa wraz z nr PESEL, dowodu osobistego lub NIP. Konieczny jest również własnoręczny podpis podatnika. Powyższe pełnomocnictwo należy złożyć w odpowiednim urzędzie skarbowym przed złożeniem pierwszej deklaracji. W praktyce Urząd powinien mieć czas na zapoznanie się z dokumentem przed otrzymaniem deklaracji.
W przypadku e-deklaracji obowiązuje pełnomocnictwo na konkretnym druku UPL-1, które składa się w przynależnym urzędzie skarbowym.
W obydwu przypadkach odwołanie pełnomocnictwa dokonuje się taką samą drogą, tj. pisemnie (w przypadku deklaracji papierowych) lub na druku OPL-1 (przy e-deklaracjach).
Ekspertka podatkowa z ponad 20 letnim doświadczeniem w księgowości i podatkach,
• certyfikat Księgowego Ministerstwa Finansów,
• aktywny członek SKwP (Stowarzyszenie Księgowych w Polsce),
• z sukcesem prowadzi dwa biura rachunkowe w Poznaniu: Quero i TaxPlanet,
• autorka wielu artykułów, publikacji i dyskusji nt. podatków, rozwoju biznesu i analiz finansowych,
• aktywnie buduje i wspiera projekty startupowe,
• od wielu lat skutecznie realizuje cele w zakresie świadomego prowadzenia biznesu w ujęciu podatkowym.