Licencje księgowego

Jakie uprawnienia powinien posiadać księgowy?

Zawód księgowego wiąże się z uzyskaniem Certyfikatu Księgowego, nazywanym też Świadectwem Kwalifikacyjnym Ministerstwa Finansów. Taki dokument uprawnia do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz innych ewidencji w celach podatkowych. Dodatkowo uprawnia do sporządzania zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielania pomocy w tym zakresie.

Działalność polegającą na usługowym prowadzeniu ksiąg rachunkowych oraz ksiąg podatkowych mogą wykonywać:

  • przedsiębiorcy, będący osobami fizycznymi, jeżeli są uprawnieni do wykonywania czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych,
  • pozostali przedsiębiorcy, pod warunkiem, że czynności z tego zakresu będą wykonywane przez osoby uprawnione do wykonywania czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Wykaz osób posiadających certyfikat księgowy jest udostępniany przez Departament Rachunkowości Ministerstwa Finansów na oficjalnej stronie ministerstwa. Oprócz imienia i nazwiska osób zawiera on również numer przyporządkowany każdemu certyfikatowi. Tak więc warto jest upewnić się, czy dany księgowy posiada takie uprawnienia, sprawdzając po nazwisku lub numerze.

Daria Mudziejewska

Daria Mudziejewska

Ekspertka podatkowa z ponad 20 letnim doświadczeniem w księgowości i podatkach,
• certyfikat Księgowego Ministerstwa Finansów,
• aktywny członek SKwP (Stowarzyszenie Księgowych w Polsce),
• z sukcesem prowadzi dwa biura rachunkowe w Poznaniu: Quero i TaxPlanet,
• autorka wielu artykułów, publikacji i dyskusji nt. podatków, rozwoju biznesu i analiz finansowych,
• aktywnie buduje i wspiera projekty startupowe,
• od wielu lat skutecznie realizuje cele w zakresie świadomego prowadzenia biznesu w ujęciu podatkowym.

czytaj poprzednie

Samodzielne księgowanie własnej firmy

czytaj następne

Jakie uprawnienia musi posiadać główny księgowy?