Jakie uprawnienia powinien posiadać księgowy?
Zawód księgowego wiąże się z uzyskaniem Certyfikatu Księgowego, nazywanym też Świadectwem Kwalifikacyjnym Ministerstwa Finansów. Taki dokument uprawnia do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz innych ewidencji w celach podatkowych. Dodatkowo uprawnia do sporządzania zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielania pomocy w tym zakresie.
Działalność polegającą na usługowym prowadzeniu ksiąg rachunkowych oraz ksiąg podatkowych mogą wykonywać:
- przedsiębiorcy, będący osobami fizycznymi, jeżeli są uprawnieni do wykonywania czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych,
- pozostali przedsiębiorcy, pod warunkiem, że czynności z tego zakresu będą wykonywane przez osoby uprawnione do wykonywania czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Wykaz osób posiadających certyfikat księgowy jest udostępniany przez Departament Rachunkowości Ministerstwa Finansów na oficjalnej stronie ministerstwa. Oprócz imienia i nazwiska osób zawiera on również numer przyporządkowany każdemu certyfikatowi. Tak więc warto jest upewnić się, czy dany księgowy posiada takie uprawnienia, sprawdzając po nazwisku lub numerze.
Ekspertka podatkowa z ponad 20 letnim doświadczeniem w księgowości i podatkach,
• certyfikat Księgowego Ministerstwa Finansów,
• aktywny członek SKwP (Stowarzyszenie Księgowych w Polsce),
• z sukcesem prowadzi dwa biura rachunkowe w Poznaniu: Quero i TaxPlanet,
• autorka wielu artykułów, publikacji i dyskusji nt. podatków, rozwoju biznesu i analiz finansowych,
• aktywnie buduje i wspiera projekty startupowe,
• od wielu lat skutecznie realizuje cele w zakresie świadomego prowadzenia biznesu w ujęciu podatkowym.